CZYTAM, WIĘC  JESTEM

1. Od najmłodszych lat otaczaj dziecko książkami, zabierz do biblioteki i czytelni, odwiedzając księgarnie i antykwariaty.

2. Nawet jeśli dziecko jeszcze nie potrafi czytać, pomóż mu zrozumieć, że zapisane na papierze znaki odpowiadają wypowiadanym słowom.

3. Niech obserwuje sposób czytania-od lewej do prawej, linijka po linijce, strona po stronie. Niech razem tobą śledzi palcem tekst.

4. Zadawaj mu zagadki:

· Gdzie jest początek książki?

· Od którego miejsca zaczniemy czytanie?

· Co mam przeczytać, gdy skończę pierwszą linijkę?

· Co zrobić, kiedy skończy się strona?

5. Powracaj do znanych tekstów. Zachęcaj dziecko do uczenia się na pamięć i cytowania określeń, zwrotów, fragmentów ( zwłaszcza rymowanych)

6.   Namów dziecko do odgadywania , o czym będzie mowa na następnej stronie. Kiedy opowie dalszy ciąg historii, sprawdźcie, czy odgadło pomysł autora. A może pomysł twojego dziecka jest ciekawszy?

7.  Pamiętaj o książkach spoza literatury pięknej. Twoje dziecko mogą przecież zainteresować zwierzęta, kosmos, dinozaury lub piłka nożna. Możecie razem obejrzeć „Ilustrowany  słownik języka polskiego” lub inne słowniki dla dzieci.

8. Naucz dziecko zwracania uwagi na ilustracje, które często niosą dodatkowe informacje. Poproś dziecko, aby na podstawie ilustracji np. dokładniej opisało bohatera czy otoczenie,
w którym przebywa.

Omawiając ilustracje, zadawaj mu np. takie pytania: -Jak ci się podoba las, po którym wędrują dzieci -Czy jest podobny do lasu, w którym byliśmy?- Czy chciałbyś się tam znaleźć?

9. Zaproponuj dziecku, aby wyobraziło sobie , że jest jednym z bohaterów historii  i przedstawiło fragment zdarzeń ze swojego punktu widzenia.

10. Ułóżcie z dzieckiem opowiadanie. Spróbujcie je spisać (może na komputerze) i „wydać” w formie książeczki. Zadbaj o umieszczenie w „publikacji” tytułu, autora, ilustratora, miejsca
i daty wydania.

11.Wyjaśnij, jak powstaje książka. Ale nie zanudzaj dziecka wiedzą. Raczej odpowiadaj na pytania.

12. W rozmowach z dzieckiem używaj odpowiednich określeń: książka, tytuł, autor, publikacja, opowiadanie, wiersz, treść, wstęp, rozdział itp.

13. Nie przymuszaj dziecka do słuchania i rozmowy o książce, jeśli straciło na to ochotę.

14. Nie ustalaj z góry czasu na pracę nad książką. Dziecko wyczuje przymus i zamiast polubić czytanie, może je znienawidzić. Czas spędzony przy czytaniu zależy od dziecka.

15. Pokaż dziecku, że czytanie jest także twoją przyjemnością i jest dl ciebie ważne. Możecie ustalić czas ciszy- indywidualnej lektury domowników- lub czas na wspólne czytanie jednej książki.

16. Nie marnuj żadnej okazji, aby pokazać, że dzięki czytaniu rozwiązujesz codzienne  problemy. Razem z dzieckiem:- sprawdźcie w rozkładzie, o której odjeżdża autobus; -przeczytajcie, jaki dziś można obejrzeć film;- poszukajcie adresu najbliższego adresu z rowerami;- zróbcie sałatkę według przepisu.

17.Naucz dziecko dobrze traktować książki: brać czystymi rękami, ostrożnie przewracać strony, odkładać na specjalną półkę (nie wrzucać do pojemników z innymi zabawkami).

18. Znajdź czas na czytanie ze starszym dzieckiem jego szkolnych lektur i rozmowę o nich.

19. Zadbaj, aby dziecko, ucząc się czytać, nie odczytywało jedynie mechanicznie wyrazów. Zadbaj o jego zainteresowanie treścią. Sprawdź, czy rozumie wszystkie słowa.

20. Zaproponuj dziecku, aby po obejrzeniu ilustracji, przeczytaniu tytułu i tytułów rozdziału zgadło, o czym jest książka. Czytanie będzie służyło sprawdzeniu, czy miało rację.

21. Pomóż dziecku zrozumieć strukturę tekstu, np. wyodrębnić główne postaci, przyczyny
i skutki kolejnych zdarzeń. Porozmawiaj, jak zbudowana jest opowieść, co jest jej najważniejszym przesłaniem.

22. Pobawcie się w „Wyobraź sobie”:

- co by było, gdyby bohater nie zdążył na pociąg ?

- co by było, gdyby mama Kajtka była czarodziejką ?

- co by było, gdyby to działo się we współczesnym świecie ?

23. Postaraj się jak najwcześniej przygotować dziecko do lektury różnych tekstów: literackich, informacyjnych, książek, czasopism itp. Pokaż dziecku, że czasem tylko wyszukujemy informacje, a czasem czytamy dokładnie, aby nie uronić żadnego słowa.

24. Pobaw się encyklopedią. Poszukajcie np. czegoś ciekawego o życiu starożytnych Greków (możecie wymienić informacje, np. „Czy wiesz, mamo, że nazwa alfabet pochodzi od pierwszych liter greckiego alfabetu – alfa i beta ?”, „Czy wiesz synku, że olimpiada w Grecji to nie były zawody sportowe, lecz czteroletni okres pomiędzy igrzyskami olimpijskimi ?

Dodatek do „Gazety wyborczej” z dn. 28 .09.2004r

Back to Top