Światowy Dzień Ziemi obchodzony był 22 kwietnia. Każdy z nas ma obowiązek dbania o naszą planetę. Co możemy zrobić, by życie na niej przetrwało jeszcze przez kolejne tysiące lat?

Właśnie na te i podobne pytania próbowaliśmy odpowiedzieć na lekcjach wychowawczych.

Poniżej prezentujemy wypowiedzi uczniów dotyczące dbania o środowisko naturalne.

1.Jak dbam o środowisko naturalne?

a) segreguję śmieci (w domu mamy 4 pojemniki na różnego typu odpady),

b) szanuję naturę (nie depczę trawników). Nie niszczę drzew, krzewów. Nie pozostawiam po sobie śmieci w lesie, na łące czy w parku. Zawsze  wrzucam je do koszy lub zbieram do torebki.

c) oszczędzam wodę:

- zakręcam kran przy myciu zębów,

- zamiast kąpieli biorę prysznic,

- wymieniliśmy spłuczkę w sedesie na taką, która zużywa mniej wody,

-sprawdziliśmy szczelność instalacji wodnej w domu i wymieniliśmy uszczelki,

-przy zakupie nowej pralki, zmywarki wybraliśmy te, które oszczędzają wodę i energię,

- podczas prania i zmywania w zmywarce używamy programów oszczędnościowych,

- w naszym domu jednorodzinnym założyliśmy zbiornik na wodę deszczową (do podlewania ogrodu),

- stosujemy filtry oczyszczające wodę,

- nie kupujemy wody w plastikowych butelkach, a korzystamy z dzbanka z filtrem,

- gotujemy tylko tyle wody, ile potrzebujemy,

d) stosuję środki czystości nieszkodliwe dla środowiska,

e) wyłączam światło, gdy go nie potrzebuję:
- używam żarówek energooszczędnych,

- wyłączam urządzenia z gniazdek, gdy z nich nie korzystam (urządzenie elektryczne podłączone stale do prądu to koszt ok. 35 zł/rocznie),

-nie zostawiam urządzeń w trybie uśpionym,

-nie zostawiam zasilaczy telefonów w gniazdku,

-rzadziej korzystam z baterii, zastępuję je akumulatorami, które można wielokrotnie ładować,

f) kupuję towary wielokrotnego użytku - możemy przerobić stare przedmioty na coś innego, przemalować meble,

g) nie kupuję plastikowych toreb na zakupy (mama ma zawsze materiałowe),

h) ubrania, w których już nie chodzę, oddaję innym, podobnie zabawki,

i) do szkoły, czy do pracy możemy jeździć rowerem lub komunikacją miejską,

j) niewykorzystane kartki z zeszytów czy pozostałości po wycinankach używam np. do sporządzenia listy zakupów lub do wykonanie niewielkich rysunków,

k) nie palę śmieci w piecu,
l) sprzątam odchody po moim psie,
m) pokój wietrzę często i intensywnie przy wyłączonym grzejniku,


2.Akcje ekologiczne przeprowadzone na terenie Łomży:

a) Sprzątanie Świata – wrzesień,

b) sprzątanie brzegu Narwi organizowana przez Morsy w Łomży,

c) zbiórka plastikowych nakrętek - to nie tylko akcja ekologiczna , ale też charytatywna,

d) Ekologia za sadzonkę - w zamian za opakowania zwrotne, butelki, baterie lub makulaturę, dostaję sadzonkę kwiatów lub sosny, dziesięciokilogramowy worek organicznego nawozu naturalnego,

e) samodzielnie organizuję akcję „Sprzątania świata” - idę wówczas z workiem i zbieram śmieci,

f) w szkole zbieramy elektrośmieci,

3.Co jeszcze można zrobić?

a) Warto zorganizować wspólną wyprawę np. do lasu w celu zbierania śmieci.

b) Możemy sadzić drzewa.

c) Zorganizujemy zbiórkę pieniędzy na ratowanie zwierząt na świecie, które zagrożone są wyginięciem.

d) Powinniśmy budować nowe ścieżki rowerowe.

e) Chcemy zorganizować dzień sprzątania całej Łomży.

f) Możemy organizować rodzinne akcje sprzątania najbliższej okolicy, np. podczas wspólnego spaceru.

g) W klatkach naszych bloków postawimy pojemnik na zużyte baterie, by mieszkańcy stale je tam wrzucali.

Mamy nadzieję, że wnioski, które wypracowaliśmy na zajęciach, uświadomią wszystkim jak ważne jest dbanie o naszą planetę. Natomiast akcje ekologiczne, które zostały zaproponowane, Samorząd Uczniowski postara się zrealizować w kolejnym roku szkolnym.

Na podsumowanie chcemy podzielić się z Wami pewną myślą:

Troszcz się o człowieka, o ziemię, o rośliny, o wodę i powietrze, aby Ziemia nie została ich pozbawiona.

                                                                              (św. Franciszek z Asyżu)

Dziękujemy

Samorząd Uczniowski

Back to Top